A mítosz szerint egy nap a Hatalmas Anya, az Istennők Istennője világra hozott
egy gyermeket, aki azután rossz útra tért. Hasztalan próbálkozott az Anya, a
gyermek nem javult meg, és végül még anyja trónusáért is harcba szállt.
Ez még a mindent megbocsátó, szerető Anyának is sok volt. Örökre száműzte a
fiút - ő azonban újra és újra felbukkant különféle leleményes álcákat öltve, olykor
magának a Hatalmas Anyának a képét is magára öltötte.
Ez a mítosz lett a férfiak aggályainak az alapja: biztos, hogy az Istennő, akiben
hiszünk, valóban maga az Istennő ? Lehet, hogy egy rossz gyerek az, aki felnőtt,
és most lóvá akar tenni minket !
Ezzel a módszerrel aztán más férfiakban is sikerült felkelteni előbb az
aggodalmat, majd az indulatot, amiért a nők nem veszik komolyan az
aggodalmaikat, végül pedig fellázítani őket.
Így alkották meg a Sátánt. Azután már nem volt nehéz mítoszt teremteni egy
„rossz gyerekről" és meggyőzni a közösség női tagjait, hogy nagyon is könnyű
elképzelni ilyesféle lény létezését. Még kevesebb nehézségbe ütközött
elfogadtatni azt a nézetet, hogy fiú ez a gyermek. Hiszen a férfiak eleve
alacsonyabb rendűek, igaz ?
Ez az elmélet felvetett egy mitológiai problémát. Ha a „rossz gyermek" férfi, ha a
„gonosz" hímnemű, ki lehetne erősebb nála ? Nyilván nem egy nőnemű istennő.
Mert amíg bölcsességre, éleselméjűségre, tisztánlátásra, könyörületre,
előrelátásra és gondolkozásra van szükség, senki nem kérdőjelezi meg a nők
felsőbbrendűségét, jelentették ki ravaszul a férfiak. A nyers, állati erő ellen
azonban férfiakra van szükség, ugye ?
Korábban a férfiak csupán alárendelt házastársakként jelentek meg az Istennő
mitológiájában - szolgálták a nőket, és betöltötték az Istennő nagyszerűségének
buja és gyönyörteli megünneplésén rájuk háruló szerepet a nők vágyának
kielégítésében.
A helyzet megváltozásával azonban egyszerre olyan férfira támadt igény, aki
többre képes ennél; olyan férfira, aki meg tudja védeni az Istennőt, és elűzi az
ellenséget. Ez az átalakulás persze nem egyetlen éjszaka, hanem számtalan év
leforgása alatt ment végbe. A közösségek apránként elfogadták, hogy ne csak
ágyastársnak és rabszolgának tekintsék a férfiakat, hanem a mitológiájukból
előlépő védelmezőnek - mivel immár volt kitől megvédeni az Istennőt,
egyértelműen szükség mutatkozott a védelmezőre.
Ettől a ponttól már nem sok hiányzott, hogy a védelmező férfi egyenrangú
társként álljon az Istennő mellé. Megteremtették a férfi Istent, és egy ideig az
Istenek és Istennők együtt uralkodtak a mitológiában.
Aztán fokozatosan egyre nagyobb szerepet kaptak az istenek. A védelem és az
erő jelentősége elkezdte kiszorítani a bölcsesség és a szeretet igényét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése